Cukier w żywieniu dziecka

cukier w żywieniu dziecka

Udostępnij ten post na:

Cukierki to ulubiona przekąska dzieci. Nawet jeśli ich nie kochają, to i tak są karmione przez matki słodką kaszką instant i polewane słodkim sokiem. Jednocześnie nadmiar cukru w ​​diecie dzieci jest szkodliwy i może prowadzić do otyłości i innych poważnych chorób. Czy wiesz, że 80% dzieci je za dużo cukru? Cukier jest wszędzie w diecie Twojego dziecka, nawet jeśli starasz się go unikać. Badanie przeprowadzone kilka lat temu wykazało, że 80% dzieci je za dużo cukru. Jednocześnie cukier – czy to biały, klonowy, trzcinowy czy melasowy – nie może dostarczyć organizmowi żadnych cennych składników odżywczych. Wręcz przeciwnie: przyczynia się do otyłości, cukrzycy, próchnicy zębów i wielu innych chorób. Dowiedz się, gdzie ukrywa się cukier w diecie Twojego dziecka i ile cukru mogą dostać maluchy.

Dieta dziecka a cukier

Mleko matki składa się głównie z laktozy. Ta substancja jest również znana jako laktoza. Jak sama nazwa wskazuje, laktoza jest słodka i może być bardzo, bardzo smaczna dla niemowląt. Nic dziwnego, że maluchy po odstawieniu od piersi wciąż szukają słodyczy i chętnie próbują słodyczy. To normalne, ponieważ jego kubki smakowe znają ten smak od dziecka. Niestety ze względów zdrowotnych nie jest to dobre. W piramidzie zdrowia opublikowanej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) słodycze są na bocznych ściankach i przekreślone grubym flamastrem. To jasny przekaz, że słodycze nie są zdrowe dla dzieci. Potwierdzają to badania, które wykazują wiele negatywnych skutków spożywania białego cukru. Składnik ten przyczynia się do otyłości i próchnicy zębów, ale nie tylko: uszkadza błonę śluzową przewodu pokarmowego, prowadzi do większej podatności na infekcje (komórki odpornościowe znajdują się głównie w układzie pokarmowym), zmniejsza wchłanianie witamin i składników mineralnych, powoduje egzemy i nagłe krwawienia cukier Wahania poziomu mogą niekorzystnie wpływać na układ nerwowy, wreszcie – cukier uzależnia, podobnie jak używki i narkotyki, ponieważ pobudza układ nagrody (czyli struktury w mózgu odpowiedzialne za przyjemne doznania).

Skutki spożywania nadmiaru ciukru

Nie wszyscy wiedzą, że według niektórych badań nadmiar cukru w ​​diecie może prowadzić do ADHD i niższego IQ. Do takiego wniosku doszli australijscy naukowcy z University of Adelaide – na temat diety małych dzieci i jej późniejszego wpływu na inteligencję. Ośmiolatki, które we wczesnym dzieciństwie spożywały duże ilości słodkich pokarmów i napojów, miały o dwa punkty niższe wyniki IQ niż ich rówieśnicy, którzy ograniczali spożycie cukru. Potwierdzili to amerykańscy naukowcy. Opublikowali wyniki pokazujące, że małe dzieci, które regularnie jadły pizzę, ciastka i frytki, doświadczyły nawet 5-punktowej redukcji IQ. Nawet tymczasowo cukier może mieć niekorzystny wpływ na zdolność dziecka do uczenia się. Jeśli uczeń zje słodycze, jego poziom cukru we krwi bardzo szybko wzrośnie. Jednak szybko mija, a początkowy przypływ energii może przerodzić się w uczucie zmęczenia, niepokoju i trudności z koncentracją na zajęciach lub odrabianiem lekcji.

Ile cukru może spożywać dziecko?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby zawartość cukrów w diecie dzieci nie przekraczała 10%. ich dzienne zapotrzebowanie na energię. Ograniczenie tego jeszcze bardziej do 25 gramów cukru dziennie to kolejna korzyść zdrowotna dla najmłodszych. Ile kosztuje 25 gramów cukru? To około 6 łyżeczek. To wydaje się dużo, a żaden rodzic nie dałby swojemu dziecku sześciu łyżeczek cukru do jedzenia! Ale jeśli pomyślimy o tym, jak raz dziennie słodkie płatki, kartoniki soków, śniadaniowe kanapki z czekoladą brioche, podwieczorek, przecier pomidorowy do ulubionej zupy dziecka i batoniki (ze względu na małą porcję cukierków) nie krzywdy), okazuje się, że nasze dzieci dostają o wiele więcej cukru niż powinny. Ponieważ jeśli chodzi o spożywanie tego składnika, możemy myśleć nie tylko o cukrze, który dodajemy do herbaty z cukiernicy, ale także o cukrze zawartym w większości produktów spożywczych, które nasze dzieci spożywają na co dzień.

Zobacz więcej

otwarte przestrzenie w domu
Uncategorized

Jak aranżować otwarte przestrzenie w domu?

Aranżacja otwartych przestrzeni w domu wymaga przemyślanego podejścia, które pozwoli na stworzenie funkcjonalnych, estetycznie spójnych i komfortowych stref. Otwarte plany mieszkania oferują wiele możliwości do

Aranżacja mieszkań w czeskim stylu
Uncategorized

Aranżacja mieszkań w czeskim stylu

Odkryj, jak stworzyć wyjątkową i przytulną przestrzeń, łącząc elegancję z funkcjonalnością w aranżacji mieszkania w czeskim stylu. Poznaj kluczowe elementy designu, które pomogą Ci wprowadzić